Leuke spelletjes!

Leuke spelletjes!

Er zijn erg veel leuke dartsspelletjes die je kunt spelen. Niet alleen zijn ze heel leuk, ook leer je er beter door darten. Het zijn dus ook goede oefeningen en hele leuke trainingsvormen!

Spelletjes voor als je net begint:

De klok rond (around the clock)
Dit is het eerste spelletje waar je goed mee kan oefenen. De bedoeling is dat je alle cijfers 1 voor 1 afgaat. Je begint bij 1, dan gooi je 2, dan 3 en zo ga je verder tot je bij 20 bent. In het begin maakt het dan niet uit of je de dubbel of triple raakt van het getal wat je moet gooien. Alles telt dan mee. Mis je op een cijfer, dan gooi je opnieuw, tot dat je raakt en je weer naar het volgende cijfer kunt gaan. Als je wil, en je wordt al wat beter, kan je het rondje ook afsluiten met de bull. Dit is ook een spelletje dat je met iemand anders kan spelen. Als je dan mist mag de volgende gooien. Als het goed gaat kan je er voor kiezen om de triples en dubbels niet meer mee te laten doen.

Tactics (3x alles):
Tactics is een spel waarbij het de bedoeling is dat je alle getallen vanaf 10 en hoger 3 keer gooit. Met dit spelletje tellen alle getallen tussen de 10 en de 20, maar ook de bull hoort er bij. Tijdens het spel heb je telkens drie pijlen om de getallen te gooien die je nog nodig hebt. Je kan bijvoorbeeld gooien, met je eerste pijl raak je een single 20, met je tweede een tripple 15 en je derde een single 8. Dat betekend dat je 1 kruisje bij 20 kan zetten, 3 kruisjes bij 15 en 0 kruisjes bij 8, want de 8 is minder dan 10 en telt dus niet mee. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je alle getallen, tussen de 10 en de 20 en de bull, 3 keer hebt geraakt.

Dit is ook een spelletje dat je met iemand anders kan spelen. Dan kan je er een wedstrijdje van maken, wie als eerste alle getallen “vol” (3 keer) gegooid heeft. Als dit goed gaat of je bent al een beetje beter dan kan je er ook voor kiezen om met punten te werken. Telkens als je een getal vol hebt gegooid en de ander nog niet, kan je punten krijgen door er nog een te gooien. Bijvoorbeeld: jij hebt 3 keer 20 gegooid maar de gene met wie je gooit heeft er 2, dan kan je punten krijgen door er nog een 4e of zelfs 5e bij te gooien. Dit kan je net zo lang doen tot de ander ook 3 keer dat getal heeft geraakt. Al die punten tel je dan op en als je dan alles 3 keer hebt geraakt is de winnaar de gene met de meeste punten.

Voor de al betere darters:

170
Een spelletje dat door heel veel darters gespeeld wordt is 170. De bedoeling van het spelletje is dat je zo snel mogelijk 170 uitgooit. Tijdens dit spelletje ga je eerst voor 170. Als je deze mist en bijvoorbeeld single 20, single 20 en single 3 gooit, dan trek je die score van 170 af en hou je bijvoorbeeld 127 over. Dan probeer je die uit te gooien. Dit blijf je proberen tot dat je het hebt uitgegooid. Telkens als je 170 hebt uitgegooid begin je weer opnieuw. Je kan dit spelletje alleen oefenen, maar ook met iemand anders. Je kan dan samen 170 proberen uit te gooien of allebei om en om en dan kijken wie dit het snelst kan.

De klok rond op dubbels
Bij dit spelletje voer je de druk voor jezelf op! In het begin kan je nog veel oefenen met een rondje van dubbel 1 t/m 20. Nadat je dit vaker hebt geoefend kan je het moeilijker maken door bij dit rondje te gooien met 3 pijlen per dubbel. Je begint dan bij dubbel 1, deze probeer je te gooien met 3 pijlen, raak je de dubbel dan ga je uiteraard door naar dubbel 2 raak je die dubbel dan ga je nog verder. Mis je een dubbel met 3 pijlen dan ga je terug naar de vorige dubbel, weer missen is weer een stap terug.

Voorbeeld: je gooit in beurt 1 een dubbel 1, beurt 2 een dubbel 2 en een dubbel 3. In beurt 3 mis je de dubbel 4 met alle drie de pijlen. Je moet dus nu weer een stapje terug doen en beginnen met dubbel 3. Mis je die ook, nog een stap terug naar dubbel 2. In dit spel leg je jezelf druk op als je ver komt, missen is terug richting af. Als je verder komt, wordt een misser dus steeds erger. Als je ver gevorderd bent kan je er ook nog een record tijd opzetten.

Tactics Double
Dit is een variant op de andere tactics. Het verschil is dat je bij dit spelletje de dubbels 3x moet gooien in plaats van de single, triples en dubbels. Ook deze variant kan je met een tegenstander spelen. Je kan er dan opnieuw voor kiezen om ook met punten te spelen. Als je dan een 4e dubbel gooit en je tegenstander heeft dat getal nog niet vol, dan kan je zo extra punten pakken. Degene die als eerste alles 3x geraakt heeft en de meeste punten heeft wint.

Je kan dit op meerdere manieren spelen. Je kan er voor kiezen om niet hele bord te gebruiken, maar je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de bull, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 4, 2 en 1 te gebruiken. ALs je wil kan je het ook anders indelen, dit kan je zelfs afspreken of bedenken.

Finishing
Bij dit spelletje begin je met 60 punten. Dit probeer je uit te gooien met drie pijlen. Lukt dit niet dan zak je met één punt, in dit geval 59, lukt dit wel dan stijg je met 10 punten, naar 70. Vervolgens probeer je de nieuwe score weer met drie pijlen uit te gooien, enz. Dit spel is in het begin vrij lastig, maar hoe vaker je oefent, hoe beter het zal gaan. Je doet er goed aan naast je dartbord een zogenaamde uitgooilijst groot uitvergroot op te hangen zodat je een handig hulpje hebt voor het uitgooien. Door vaak op die lijst te kijken leer je de uitgooi combinaties vanzelf uit je hoofd. Dit zorgt er voor dat je tijdens een wedstrijd niet hoeft te twijfelen wat je moet gooien, omdat je het al weet van het oefenen.

x-01 tegen jezelf gooien
Dit spelletje lijkt enorm op een gewone wedstrijd, alleen speel je nu tegen jezelf. Je begin een leg x-01 (dit kan bijvoorbeeld 301, 501, 701 of 1001 zijn). Iedere score die je gooit schrijf je op en trek je van de overgebleven score af. Dit doe je tot je op 0 eindigt. Je eerste leg is dan de leg die je moet gaan verslaan. Je begint een nieuwe leg en gaat proberen om in minder pijlen de leg uit te gooien. Als dat lukt is de verbeterde leg de leg die je moet proberen te verbeteren. Lukt het niet, geef dan niet op en probeer het opnieuw tot dat je het hebt gehaald.

Big 6
Big 6 is een super leuk spelletje om met andere te spelen. Bij big 6 is het de bedoeling dat je veel oefent met richten en raken. Iedereen die mee doet begint met 6 levens. De eerste die mag gaan beginnen moet proberen om met 3 pijlen de “grote” 6 te raken. De grote 6 is het vak tussen de triple en de dubbel 6. Als hij/zij deze raakt, mag hij/zij met de overgebleven pijlen iets wegzetten voor de volgende, als hij/zij geen pijlen over heeft (dus met de derde pijl raakt) heeft hij/zij een nieuwe beurt om hem alsnog weg te zetten.

Hij/zij kan hem weg zetten door een willekeurig getal of vakje te gooien. Dit getal kan bijvoorbeeld een grote 20, een triple 13, een single, een dubbel 4 of een kleine 7 zijn (klein is het vak tussen de bull en de triple). Ook kan hij weggezet worden op een bepaald vakje. Dit kunnen alle rondjes zijn in de cijfers, zoals het rondje van de 10 of het rondje van de 19. Ook tellen hierbij het driehoekje van de 14 of 4 en de ruimte tussen de enen van de 11. Als dit vakje of getal is geraakt moet de volgende proberen om hetzelfde te doen. Als je hem met alle drie de pijlen mist raak je een leven kwijt, net zo lang tot dat alle levens op zijn. Lukt het om als laatste over te blijven, dan moet je, om te kunnen winnen, hetzelfde getal of vakje opnieuw raken. Als dat lukt ben jij de winnaar van het spel.

Red Wire (Rode draad spel, (bar)kruk en alarmklokje of eierwekker nodig)
Dit spel is het leukste met een groepje spelers en meerdere borden. Eerst schrijf je op het schrijfbord 25 finishes vanaf 40 met verschillende sprongentjes omhoog. Een voorbeeld van zo een rijtje finishes is:40, 42, 47, 51, 54, 56, 60, 65 en zo verder. De spelleider stelt de wekker in. Dit is de tijd waarin het spel gespeeld wordt. Iedereen moet proberen de scores van laag naar hoog uit te gooien. Al het lukt om de score uit te gooien, roept je check, haal je het getal weg en mag je plaatsnemen op de kruk. Zodra de volgende finish is gegooid, wordt je van de kruk verdreven door de volgende die heeft gecheckt. De winnaar is degene die op de kruk zit als de wekker gaat.

In to the Zone
Dit is een spelletje waarbij je aleen kan scren op 1 getal (triple, singel of dubbel), alleen de scores van dat getal tellen!
Je kan met 9 pijlen de score weggooien, lukt jouw dat ook?

Getal Start Finish Getal Start Finish
25     450     50      10     260     20
20     520     40       9      234     18
19     494     38       8      208     16
18     468     36       7      182     14
17     442     34       6      156     12
16     416     32       5      130     10
15     390     30       4      104      8
14     364     28       3        78      6
13     338     26       2        52      4
12     312     24       1        26      2
11     286     22

Het is leuk om een lijstje bij te houden met jouw records. Wie weet gooi jij ooit wel een van deze alternatieve 9 darters! Het is ook leuk om dit spel met een tegenstander te spelen, waarbij de ene speler bijvoorbeeld het getal 19 neemt en de andere speler het getal 18. Zp kan je er ook een wedstrijd van maken. Je bepaald dan elke leg vooraf wie welke getal moet gaan gooien. De beslissende leg kan je bijvoorbeeld afsluiten door allebij de bull(25) te gooien en dan te beginnen op 450.

Zaterdag 4 Maart
Inschrijven voor het JEUGD SINGLE TOERNOOI
Ingeschreven deelnemers
* indicates required field
Twitter Feed
1 bezoekers online
0 gasten, 1 bots, 0 leden
Max bezoekers vandaag: 1 op 01:30 am UTC
Deze maand: 3 op 12-08-2017 01:22 am UTC
Dit jaar: 6 op 02-23-2017 03:15 pm UTC
Totaal: 48 op 09-11-2013 07:38 am UTC